Typy dopasowań słów kluczowych w Google AdWords

Reklamy w Google AdWords są kierowane za pomocą słów kluczowych. Na początku każdej kampanii musimy wyszukać i wybrać odpowiednie dla nas słowa kluczowe. Czy gdy dodamy słowa kluczowe na które chcemy wyświetlać reklamy to wyszukiwarka Google będzie wyświetlać reklamy tylko i wyłącznie na te słowa kluczowe? No nie koniecznie. A co z synonimami? Co gdy ktoś zrobi literówkę? Co gdy ktoś wpisze liczbę mnogą zamiast pojedynczej? To wszystko zależy od tego jakie "dopasowanie" słowa kluczowego wybierzemy.

Aby zrozumieć mechanizm "dopasowań" na początek musimy rozróżnić "słowa kluczowe" i "wyszukiwane hasła". Słowa kluczowe dodajemy do AdWords aby kierować reklamy. Wyszukiwane hasła to wyrażenia na które realnie reklamy się wyświetlały. Pamiętajmy: "słowo kluczowe" powoduje wyświetlanie reklam na "wyszukiwane hasła".

Dopasowania słów kluczowych

Dopasowaniami sterujemy za pomocą znaczników. Każde słowo kluczowe możemy dodać bez żadnych znaczników, w nawiasach kwadratowych, w cudzysłowiu oraz ze znakiem "+" przed słowem. Wystarczy przyjrzeć się jak słowo kluczowe wygląda aby wiedzieć jakie ma dopasowanie.

Wybrane słowa kluczowe możemy dodać w jednym z 4 różnych dopasowań (w nawiasie znacznik jaki należy dodać do słowa aby było w takim właśnie dopasowaniu):

  • dopasowanie przybliżone np. restauracja wegetariańska
  • dopasowanie przybliżone zmodyfikowane np. +restauracja wegetariańska
  • dopasowanie ścisłe np. [restauracja wegetariańska]
  • dopasowanie do wyrażenia np. "restauracja wegetariańska"

Dopasowanie przybliżone

Dopasowanie przybliżone jest najpopularniejszym i domyślnym dopasowaniem. Gdy do Google dodamy słowo kluczowe bez żadnych dodatkowych znaczników to takie właśnie dopasowanie uzyskamy. Zasada tego dopasowania mówi, że Google wyświetla nam reklamy na określone hasło oraz jego odmiany i synonimy. Posłużmy się przykładem power banków.

Słowo kluczowe power bank będzie wyświetlać reklamy na hasła takie jak:

  • power bank
  • bank energii
  • power banki
  • bateria zapasowa
  • power banki 5000 mAh
  • zapasowy akumulator
  • dodatkowa bateria do telefonu

i wiele, wiele innych. Im bardziej popularne słowo kluczowe tym więcej jego odmian możemy się spodziewać.

Dodam tylko, że synonimy są wyszukiwane przez wyszukiwarkę Google i w zależności od słowa kluczowego Google radzi sobie lepiej lub gorzej z ich poprawnym dobraniem. Zdarza się, że takie dopasowanie powoduje wyświetlanie reklam na słowa kluczowe, które nie są dla nas zbyt skuteczne. Warto uważać z tym typem dopasowania i ściśle śledzić na co są wyświetlane nasze reklamy.

Dopasowanie przybliżone zmodyfikowane

Modyfikacja dopasowania przybliżonego działa podobnie jak dopasowanie przybliżone z tym, że wyklucza synonimy i wyświetla reklamy tylko na różne odmiany danego słowa kluczowego. Aby uzyskać takie dopasowanie dodajemy znak "+" do słowa, które chcemy zmodyfikować (ograniczyć). W niektórych sytuacjach jest to przydatne. Weźmy np. słowo kluczowe: szkolenia bitcoin.

Słowo kluczowe: +szkolenia bitcoin będzie wyświetlało reklamy na wyszukiwane hasła:

  • szkolenia bitcoin
  • szkolenie bitcoin
  • szkolenie z kryptowalut
  • szkolenia bitcoin online

Hasła które NIE wyświetlą się dzięki użyciu modyfikatora:

  • kursy bitcoin
  • kurs bitcoina

Jest to niezwykle przydatne przy dwuznacznych słowach takich jak "kurs". W tym wypadku unikamy sytuacji gdzie nasze reklamy szkolenia są wyklikiwane przez osoby które chcą się tylko dowiedzieć ile kosztuje dziś ta kryptowaluta.

Dopasowanie ścisłe

Jest to najbardziej intuicyjne i precyzyjne dopasowanie słowa kluczowego. Jeśli dodamy nasze słowo kluczowe do Google AdWords w nawiasach kwadratowych: [słowo kluczowe] to AdWords będzie wyświetlać reklamy tylko na dokładnie takie wyrażenie.

Słowo kluczowe: [szkolenia bitcoin]
Wyszukiwane hasło: szkolenia bitcoin

Dla początkujących specjalistów AdWords może to być idealne rozwiązanie, jednak niesie za sobą sporo ograniczeń więc w praktyce im bardziej wprawnie korzystamy ze słów kluczowych tym mniej używamy dopasowania ścisłego.

Dopasowanie do wyrażenia

Dopasowanie do wyrażenia uzyskamy gdy dodamy słowo kluczowe w cudzysłowiu, czyli: "słowo kluczowe". Wtedy nasza reklama może wyświetlać się na wszystkie hasła, które zawierają dane wyrażenie. Zobaczmy to na przykładzie.

Słowo kluczowe: "pozycjonowanie stron"

Wyszukiwane hasła:

  • pozycjonowanie stron
  • pozycjonowanie stron w Google
  • pozycjonowanie stron Warszawa
  • jak robić pozycjonowanie stron
  • pozycjonowanie stron poradnik

Jak widzimy - wszystkie hasła zawierają dokładne wyrażenie zawarte w cudzysłowiu. Może to być samo wyrażenie lub wyrażenie z dodatkiem innych słów czy zwrotów.

Wpływ wykluczeń na wyszukiwane hasła

Warto wiedzieć, że poza dodaniem słów kluczowych na które nasza reklama będzie się wyświetlać możemy jeszcze dodać tzw. wykluczenia służące do ograniczenia wyświetlania reklam na hasła czy wyrażenia, które nie są dla nas korzystne. Nie jest to tematem tego artykułu jednak warto wiedzieć o istnieniu takiego mechanizmu.

Porównanie typów dopasowania słów kluczowych

Nie ma jednego słusznego sposobu dopasowania słów kluczowych. W zależności od celów, kampanii i budżetu stosuje się różne typy dopasowania, tak aby uzyskać najlepszy efekt. Na pewno [dopasowanie ścisłe] będzie się wydawać najprostszym rozwiązaniem na początek. Natomiast dopasowanie przybliżone niesie duże ryzyko przepalenia budżetu gdy nie będziemy szczegółowo doglądać naszej kampanii. Jednak ostateczny kształt kampanii zależy od wielu czynników.

Autor: Grzegorz Czajkowski


Przeczytaj również:


Jeśli potrzebujesz zaawansowanej i skutecznej kampanii AdWords to napisz do nas. Nasz specjalista wykona dla Ciebie wysokie jakości kampanie, która będzie skuteczne sprzedawać, a inwestycja w obsługę kampanii zwróci się z nawiązką.

Kontakt