Linki sponsorowane AdWords – Co to jest? Czy warto? Cena

Co to są linki sponsorowane

Linki sponsorowane to forma reklamy internetowej często nazywana również „reklamami Google AdWords” czy też „reklamą w sieci wyszukiwania AdWords”. Są to reklamy, które możemy wyświetlać w wyszukiwarce Google nad i pod naturalnymi wynikami wyszukiwania. Takie reklamy są wyświetlane wtedy gdy użytkownicy wpisują w Google hasła związane z naszą działalnością.

 

Linki sponsorowane wyświetlamy za pomocą systemu reklamowego firmy Google – czyli Google AdWords. Każda firma może reklamować się za pomocą linków sponsorowanych i wyświetlać reklamy użytkownikom, którzy poszukują konkretnych produktów czy usług.

Warto w tym miejscu dodać, że Google AdWords ma większe możliwości niż tylko linki sponsorowane (w znaczeniu reklam w sieci wyszukiwania). W tym artykule zajmujemy się jednak wyłącznie linkami sponsorowanymi ponieważ są one najpopularniejszą formą reklamy w AdWords. Od nich najlepiej rozpocząć „przygodę” z Google AdWords.

Jak działa kampania linków sponsorowanych?

Od strony technicznej kampanie linków sponsorowanych możemy stworzyć po zarejestrowaniu konta w Google AdWords. Za pomocą tego zaawansowanego narzędzia można skonfigurować kierowanie reklam (kiedy się będą wyświetlać), jak będą wyglądać (teksty reklamowe) oraz ile za nie zapłacimy (strategia ustalania stawek i ich wysokość).

Możliwości konfiguracji jest sporo. Dla przykładu: Możemy kierować reklamy na odpowiednią lokalizację czy język. Możemy wybrać czy chcemy wyświetlać reklamy użytkownikom na telefonach komórkowych. Decydujemy w jakie dni i o jakich godzinach nasza reklama ma być wyświetlana. Najwięcej ustawień jednak czeka nas przy określeniu haseł na które nasza reklama ma się wyświetlać. To od nich zależy w dużym stopniu powodzenie naszej kampanii linków sponsorowanych.

Linki sponsorowane a pozycjonowanie

Zapoznając się z samą definicją bardzo łatwo można pomylić linki sponsorowane z pozycjonowaniem. Obie te usługi mają na celu zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce Google. Różnica pomiędzy nimi polega na sposobie osiągnięcia celu.

Przy linkach sponsorowanych po prostu konfigurujesz kampanię w Google AdWords, wpłacasz budżet na reklamy i reklamy zaczynają się wyświetlać w ciągu kilkunastu minut. Reklamy są widoczne nad lub pod naturalnymi wynikami wyszukiwania i wyglądają bardzo podobnie do zwykłych wyników wyszukiwania.

Przy pozycjonowaniu nie współpracujesz i nie płacisz firmie Google. Bardzo często musisz działać sprzecznie z polityką tej firmy i łamać wskazówki Google dla webmasterów. Dodatkowo pozycjonowanie często trwa wiele miesięcy, a efekty tego działania są mocno niepewne. W rezultacie jeśli Ci się poszczęści będziesz widoczny w naturalnych wynikach wyszukiwania (pod linkami sponsorowanymi).

reklamy Google AdWords a wyniki naturalne SEO

Jak widać linki sponsorowane AdWords i pozycjonowanie różnią się istotnie. Nie oznacza to, że jednak forma reklamy jest lepsza od drugiej. Mają one różne plusy i minusy. Niekiedy warto zdecydować się na jakąś konkretną formę reklamy, a niekiedy warto wykorzystywać obie jednocześnie. Więcej na temat wyboru pomiędzy linkami sponsorowanymi, a AdWords przeczytasz w tym artykule: https://www.smart-seo.pl/blog/google-adwords-pozycjonowanie

Ile kosztuje kampania linków sponsorowanych?

Kampanie linków sponsorowanych w Google są płatne w formie tzw. PPC (Pay per Click) – czyli prościej mówiąc: płacimy za kliknięcie w reklamę. Jest to atrakcyjna forma opłaty ponieważ nie musimy przejmować się tym, że naszą reklamę nikt nie zobaczy i nie kliknie. Jeśli tak się stanie to nie będzie nas to nic kosztować. Płacimy tylko gdy ktoś kliknie naszą reklamę i – co za tym idzie – wejdzie na naszą stronę internetową.

Sam koszt kliknięcia nie jest stały. W uproszczeniu działa to na zasadzie aukcji gdzie cena kliknięcia zależy głównie od konkurencji na dane słowo kluczowe. Im więcej za kliknięcie jest w stanie zapłacić konkurencja, tym drożej za kliknięcie musisz Ty zapłacić. Przeciętnie kliknięcie może kosztować od kilkunastu groszy w mniej konkurencyjnych branżach do nawet kilku złotych w konkurencyjnych branżach. Zdarzają się branże gdzie koszt kliknięcia to nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych.

Warto dodać, że budżet na kampanię linków sponsorowanych jest w pełni zależny od Ciebie. Możesz włączyć pierwszą kampanie nawet za 100 zł. Kwota którą wpłacimy na konto nie przepadnie Ci do czasu, aż jej nie wykorzystasz. Jest to bardzo korzystna i elastyczna forma reklamy.

Koszt obsługi kampanii

Ponieważ tworzenie kampanii linków sponsorowanych nie należy do prostych czynności to warto też pomyśleć o zleceniu tego zadania specjaliście AdWords. Wtedy do kosztu samej kampanii musisz doliczyć prowizję za obsługę kampanii. Nie są to duże kwoty. Już od 200 zł możesz zlecić stworzenie profesjonalnej kampanii reklamowej. Przy większych kampaniach cena będzie zależeć od budżetu i będzie wynosić ok. 15-20%, a przy bardzo dużych kampaniach 3-10% budżetu kampanii. Przy czym zatrudnienie specjalisty AdWords będzie się opłacić ponieważ taka osoba spokojnie na siebie „zarobi” tworząc skuteczniejszą kampanię niż osoba niedoświadczona w temacie.

Czy warto korzystać z linków sponsorowanych?

Linki sponsorowane to dobra forma reklamy za równo dla początkujących firm jak też tych, które już mają dobrą pozycję na rynku. Nawet jeśli masz bardzo dobrą pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania Google to możesz pomyśleć o linkach sponsorowanych aby wzmocnić sprzedaż. Zdarzają się oczywiści branże, gdzie linki AdWords nie będą trafną inwestycją – ale jest ich niewiele. Każdy specjalista przed uruchomieniem kampanii AdWords analizuje czy nasi klienci szukają danych produktów lub usług w wyszukiwarce Google. Jeśli tak – to warto do nich trafić za pomocą tej formy reklamy. Linki sponsorowane jak też inne funkcje Google AdWords bywają bardzo skuteczne jeśli odpowiednio ich użyjemy.

Poniżej najważniejsze zalety i wady reklam Google AdWords:

Zalety linków sponsorowanych:

  • niski próg wejścia (można reklamować się praktycznie od 100 zł)
  • płatność tylko za kliknięcie w reklamę prowadzące do naszej strony internetowej
  • szybkość działania (reklamy wyświetlają się po kilkunastu minutach od uruchomienia kampanii)
  • atrakcyjne ceny za kliknięcie dla mało konkurencyjnych branż
  • możliwość precyzyjnego kierowania reklam (słowa kluczowe, lokalizacja, urządzenia, dni tygodnia i godziny)
  • możliwość dokładnego mierzenia efektów

Wady linków sponsorowanych:

  • brak długoterminowych korzyści – reklamy wyświetlają się do czasu aż mamy budżet na koncie, po jego wyczerpaniu musimy ponownie doładować konto lub reklamy przestają się wyświetlać
  • skomplikowana konfiguracja kampanii – jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy to warto zlecić to specjaliście w innym wypadku najprawdopodobniej nasza kampania będzie nieskuteczna
  • drogie kliknięcia w konkurencyjnych branżach

Jak zacząć?

Jeśli chciałbyś reklamować się za pomocą linków sponsorowanych to masz do wyboru 2 możliwości:

1. Stworzyć kampanie samodzielnie. Jest to z pozoru tańsza lecz bardzo ryzykowna możliwość. Źle skonfigurowana kampania nie będzie skuteczna więc jeśli nie mamy czasu na „naukę” mechanizmów Google AdWords to zdecydowanie lepiej zlecić kampanię specjaliście. Jeśli jednak uparłeś się, że chcesz sam to skorzystaj z darmowych kursów Google AdWords, które wprowadzą Cię w podstawy tego systemu. Tam dowiesz się więcej na temat konfiguracji kampanii linków sponsorowanych.

2. Zlecenie kampanii specjaliście. Tutaj Twoje zadanie ogranicza się do znalezienia odpowiedniego specjalisty i wyznaczenia odpowiedniego budżetu na kampanie. Bez problemu znajdziesz specjalistę AdWords, który wykona dla Ciebie kampanię. Najczęściej nie jest konieczne podpisywanie długoterminowych umów. Możesz spróbować na początku kampanii przez 2-3 miesiące i samodzielnie ocenić czy efekty są dla Ciebie satysfakcjonujące.

W tym miejscu – jeśli myślisz o kampanii linków sponsorowanych to zapraszam do kontaktu. Porozmawiamy o kampanii AdWords dla Twojej firmy. Zastanowimy się wspólnie czy ma to sens oraz ile by to kosztowało. Możesz zadzwonić do nas na numer +48 730 300 246 lub napisać na email: biuro@smart-seo.pl.

Autor: Grzegorz Czajkowski


Przeczytaj także:

Related Post