Google AdWords czy pozycjonowanie - czym się różnią i co wybrać?

Co lepsze Adwords czy pozycjonowanie? – To pytanie zadaje sobie wiele osób, które chcą zaistnieć w Internecie. Wybór nie jest ani prosty, ani oczywisty, dlatego zanim zainwestujesz pieniądze w jedną z tych form promocji w Sieci, dowiedz się, na czym polegają, czym się różnią i która jest lepszym rozwiązaniem w Twoim przypadku. O tym wszystkim piszemy w niniejszym artykule.

Czym się różni AdWords i pozycjonowanie?

Na pierwszy rzut oka podstawową różnicą pomiędzy Google AdWords i pozycjonowaniem jest wygląd wyników w wyszukiwarce Google. Reklamy AdWords są widoczne nad i pod wynikami wyszukiwania z oznaczeniem "Reklama", podczas gdy wyniki naturalne pochodzące z pozycjonowania widać poniżej w postaci linków, a czasami również map Google. Natomiast jeśli chodzi o mechanizm działania to różnice są znacznie większe.


Google AdWords a pozycjonowanie

Na czym polega pozycjonowanie?

Na pozycjonowanie, często określane również jako SEO, składają się różnego rodzaju działania, których celem jest wprowadzenie danej witryny na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania dla wybranych fraz. Dla przykładu, w przypadku sklepu z butami zadaniem osób zajmujących się pozycjonowaniem będzie sprawienie, żeby strona pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania dla takich słów kluczowych jak sklep z butami, sklep obuwniczy online czy buty do kupienia.

Pozycjonowanie to skomplikowany i długotrwały proces, na który składają się różnorakie działania obejmujące zarówno samą stronę (optymalizacja), jak i pozyskiwanie linków oraz budowanie rozpoznawalności i autorytetu witryny. Choć na pierwsze rezultaty pozycjonowania trzeba poczekać co najmniej kilka miesięcy, to udana i rzetelnie przeprowadzona kampania gwarantuje utrzymanie wysokich pozycji przez długi czas, również w przypadku ograniczenia lub nawet całkowitego zaniechania działań z zakresu SEO.

Dobrze wypozycjonowana strona ma ogromną przewagę nad witrynami, które znajdują się niżej w rankingu, nawet jeśli są lepiej zrobione pod względem technicznym i wizualnym i zawierają atrakcyjniejszą ofertę. Większość internautów poszukujących w Sieci produktów lub usług nie zagląda dalej niż na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, w związku z czym tak naprawdę liczy się tylko to, żeby się na niej znaleźć, oczywiście najlepiej na jak najwyższej pozycji. A dobre pozycjonowanie może to zapewnić, dlatego jest jedną z najpopularniejszych form promocji w Internecie.

Pozycjonowanie ma tę przewagę nad Adwords, że pod warunkiem dobrej optymalizacji i po pozyskaniu wysokojakościowych, zgodnych tematycznie z daną stroną odnośników pozwala utrzymać witrynę na wysokich pozycjach jeszcze przez długi czas, nawet po wstrzymaniu działań promocyjnych. Do wad pozycjonowania należy natomiast zaliczyć nieprzewidywalność wyników i brak jakichkolwiek gwarancji. Algorytm ustalania rankingu wyników wyszukiwania zależy wszakże wyłącznie od jednej, prywatnej firmy – Google – dlatego nikt nie może przewidzieć, co zdarzy się jutro w tej branży.

Na czym polega Adwords?

Adwords to usługa linków sponsorowanych udostępniona przez Google. Polega ona na wykupywaniu reklam w formie linków tekstowych, które pojawiają się ponad i pod wynikami wyszukiwani, a także w reklamach AdSense wyświetlanych w innych serwisach internetowych. Taki mechanizm sprawia, że aby wyświetlić witrynę na pierwszym, drugim lub trzecim miejscu w wynikach wyszukiwania, bezpośrednio ponad naturalnymi wynikami, wystarczy zasilić swój budżet na koncie Adwords, wybrać słowa kluczowe i stworzyć teksty reklam, które będą pojawiały się w formie linków sponsorowanych.

W odróżnieniu od pozycjonowania Adwords daje natychmiastowe efekty, ponieważ wykupione linki pojawiają się w wynikach wyszukiwania od razu po skonfigurowaniu i opłaceniu kampanii. Dzięki temu nie trzeba czekać długich miesięcy, żeby zacząć pozyskiwać klientów z poziomu Google. Jest to doskonałe rozwiązanie dla mniejszych firm, których nie stać na inwestowanie w pozycjonowanie przez kilka miesięcy, zanim uda się zdobyć klientów. W przypadku braku środków na koncie AdWords wyświetlanie strony w wynikach wyszukiwania od razu się kończy​. Możemy jednak w dowolnym momencie wstrzymywać i uruchamiać kampanię - co pozwala na inwestycje dopasowaną do aktualnego stanu naszego portfela.

Do wad usługi Adwords należy bez wątpienia zaliczyć mniejsze zaufanie ze strony użytkowników niż do organicznych wyników wyszukiwania. Duża część internautów świadomie nie klika bowiem w linki sponsorowane i od razu przechodzi do naturalnych wyników, mając świadomość, że za Adwords nie kryje się najwartościowsza i najbardziej przydatna treść, lecz reklama mająca nakłonić do kupienia jakiegoś produktu lub skorzystania z usługi. Na plus usłudze Google należy natomiast zaliczyć fakt, że w jej ramach możemy wyświeltać różne rodzaje reklam, nie tylko w wyszukiwarce, ale również na innych stronach WWW.

Co wybrać?

Jak widać, pozycjonowanie i Adwords różnią się dość znacznie. Podczas gdy pozycjonowanie jest długoterminową inwestycją i zapewnia mocną obecność w wynikach wyszukiwania przez długi czas, Adwords pozwala na nieco droższe, lecz błyskawiczne pozyskanie klientów. Mając na uwadze te różnice, można stwierdzić, że najlepszym rozwiązaniem jest rozsądne połączenie tych dwóch form promocji w Internecie.

Żeby nie czekać z pozyskiwaniem klientów, aż efekty pozycjonowania zaczną być odczuwalne, należy poważnie rozważyć kampanie reklamowe Adwords, przynajmniej na początku. Warto się nimi posiłkować również w przypadku słów kluczowych, na które witryna nie jest pozycjonowana lub gdy rezultaty pozycjonowania nie są jeszcze zadowalające.


Zobacz też:
Wpływ Kampanii AdWords na pozycjonowanie w Google

Kontakt