Słowa kluczowe, frazy – co to są i jak je wybierać?

Przy reklamie w Google ciągle spotykasz się z wyrażeniami takimi jak „słowa kluczowe” i „frazy”? A może przy podpisywaniu umowy na pozycjonowanie musisz wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania? Czym właściwie są słowa kluczowe? Co to są frazy? Do czego są potrzebne? Jak je dzielimy? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule.

Co to są słowa kluczowe?

Najprościej tłumacząc: „słowo kluczowe” czy też „fraza” w kontekście reklamy w Google to inaczej wyrażenie, które wpisujemy w wyszukiwarkę Google aby znaleźć określoną treść czy stronę.

Takim wyrażeniem może być praktycznie wszystko. Od „buty nike”, „wizytówki”, „ile kosztuje pozycjonowanie stron” czy „co warto zwiedzić w Izraelu”. W Google użytkownicy wpisują bardzo wiele haseł. Może się zastanawiasz… no ok, ale dlaczego to jest tak istotne?

Po co nam słowa kluczowe?

Użytkownicy wpisują słowa kluczowe w Google aby znaleźć to co ich interesuje. Wchodzą tam z konkretnym problemem. Chcą znaleźć coś konkretnego. Prawdopodobnie również szukają produktów i usług takich jak oferowane przez Twoją firmę. Jeśli chcesz reklamować firmę w Google to musisz najpierw dowiedzieć się – jakich słów kluczowych używają ludzie poszukujący tego, co masz do zaoferowania. W innym wypadku reklama w Google nie zadziała. Dlatego też wybór słów kluczowych to pierwszy etap za równo pozycjonowania jak też tworzenia kampanii AdWords.

W przypadku pozycjonowania często spotykamy się z określeniem „pozycjonowanie słów kluczowych”, które oznacza właśnie używanie różnych technik aby nasza strona internetowa była widoczna na konkretne hasła, które mogą być dla nas dochodowe. Na takie hasła musimy się pojawiać, a następnie walczyć o jak najlepszą pozycję słowa kluczowego w rankingu Google na daną frazę. Taką pozycję się sprawdza, wtedy mówimy o „monitoringu słów kluczowych” czy też „sprawdzaniu pozycji słów kluczowych”.

W przypadku reklam Google AdWords słowa kluczowe służą nam do kierowania reklam. Nasze reklamy powinny wyświetlać się wtedy, kiedy użytkownicy szukają produktu lub usługi, którą mamy do zaoferowania. Musimy dobrać odpowiednie słowa aby nasze reklamy były skuteczne i opłacalne.

Podział słów kluczowych

Najlepszym podziałem słów kluczowych z jakim się spotkałem jest podział według intencji użytkowników. W zależności od tego co chciałby znaleźć dany użytkownik, słowa kluczowe dzielimy na:

  • informacyjne – związane z informacjami np. „ile kosztuje sokowirówka”, „kiedy jest dzień matki” itp.
  • transakcyjne – związane z produktami lub usługami np. „dentysta Kraków”, „buty do biegania”
  • nawigacyjne – kiedy chcemy trafić na konkretną stronę np. „allegro”, „onet.pl”

Ten podział jest bardzo praktyczny ponieważ klasyfikując słowo kluczowe jesteśmy w stanie ocenić jego przydatność. Jak można się domyślić, inwestowanie w słowa typowo transakcyjne jest bardziej opłacalne niż inwestycja we frazy typowo informacyjne. Są od tej reguły wyjątki ale co do zasady słowa transakcyjne są najbardziej perspektywiczne dla większości firm.

Oceniając słowa kluczowe możemy również ocenić ich „ogólność”. Spotykamy się z ogólnymi i najczęściej popularnymi, krótkimi słowami kluczowymi jak np. „sukienki”. Spotykamy się też z bardziej szczegółowymi słowami np. „niebieska sukienka w kratę na szelkach”. Takie szczegółowe słowa są zazwyczaj mniej popularne ale często bywają cenne z uwagi na ich konkretny charakter. Jeśli sprzedajemy właśnie taką sukienkę to jest to dla nas sytuacja idealne ponieważ wiemy, że mamy to czego użytkownik szuka. W przypadku słów ogólnych jak „sukienki” nie łatwo to ocenić. To sprawia, że to właśnie szczegółowe słowa kluczowe są tymi, którymi warto się zainteresować – szczególnie przy reklamie AdWords w której płacimy za każde kliknięcie.

Wybór słów kluczowych

Zapoznając się z poprzednim akapitem już wiesz, że warto wybierać transakcyjne słowa kluczowe, które mają odpowiedni poziom szczegółowości ale też ilość kliknięć, która nas zadowala. Wybór słów kluczowych najlepiej wykonać za pomocą Plannera Słów Kluczowych Google. Musimy się zarejestrować do AdWords jednak samo narzędzie jest darmowe. Zależnie od tego czy wybieramy pozycjonowanie czy Google AdWords musimy będziemy stosować inne zasady doboru słów kluczowych. Jest to temat dość obszerny ale na szczęście w internecie znajdziemy sporo poradników na ten temat. Jeśli korzystasz z usług specjalisty to mam nadzieję, że będzie Ci znacznie łatwiej z nim rozmawiać i rozumieć jego żargon.

Powodzenia przy reklamie w Google!
Grzegorz Czajkowski

Related Post